woensdag 12 januari 2011

Edumarketing: Profileer je als expert en scoor klanten

Edumarketing? Nog nooit gehoord van deze term? Lees dan verder, want edumarketing is de toekomst in online leadgeneratie.

Wat is edumarketing?
Zoals met zoveel termen, heeft edumarketing verschillende definities. Edumarketing (of educational marketing) is in de breedste zin een middel om je publiek te informeren, in plaats van te bombarderen met schreeuwerige reclameteksten. Dit is het grootste verschil tussen edumarketing en conventionele marketing.

De voordelen:
  • Je profileert je als expert in plaats van die adverteerder met ‘schreeuwerige’ brochures
  • Je producten of diensten worden kwalitatief hoger ingeschat
  • Je komt betrouwbaarder over
  • Je bouwt in een vroeg stadium een relatie op met je klant
  • Je zult gegarandeerd een stijging in verkopen zien
Wees je concurrenten voor
De essentie van edumarketing is dat je de klant wijst op zijn probleem. Doordat jij degene bent die kennis en inzicht verschaft, zal de klant jou als een expert op dat gebied ervaren. Deze toegevoegde waarde geeft je in het verkoopproces een enorm voordeel ten opzichte van jouw concurrenten. Door deze status zal de klant sneller geneigd zijn jouw oplossing (lees: product of dienst) af te nemen1.
Edumarketing als online marketingstrategie
Waar moet je aan denken als je edumarketing inzet als online marketingstrategie? Edumarketing is een overkoepelende term voor het inzetten van verschillende soorten kennisdocumenten. Denk hierbij aan artikelen met tips, whitepapers, webinars, blogs en andere kennisinhoudelijke content.

Het doel van jouw kennisdocument is tweeledig:
1. Leads genererenIn ruil voor jouw kennisdocument, laten mensen hun persoonlijke gegevens achter, zoals een telefoonnummer en e-mailadres. Zij zijn een lead geworden.

2. Toegevoegde waarde
Je profileert jezelf als expert, omdat jij inzicht geeft in de oplossing van een probleem. Hierdoor zullen prospects de kwaliteit van jouw product of dienst hoger inschatten en eerder geneigd zijn voor jou te kiezen.
Prospects ‘warm’ maken
Voordat je prospect tot een aankoop over gaat, zal hij eerst meer kennisinhoudelijke informatie opzoeken. Je zult je prospect langzaam ‘warm’ moeten maken met jouw kennis, waardoor er een vertrouwensband ontstaat. Hiermee kun je het beste in een vroeg stadium van het koopproces beginnen.

Dus: profileer je als expert met edumarketing en scoor klanten!

Lees de volgende blog voor het stappenplan om met edumarketing te beginnen.


1 The Whitepaper Marketing Handbook: how to generate more leads and sales with whitepapers, special reports, booklets and CD’s. Robert. W, Bly 2006
E. Hussem en J. Boks

Geen opmerkingen:

Een reactie posten